Togene tilbage mellem Vamdrup og Vojens
Lagt på landtransport.dk den 13-08-2014 af webmaster
Togene er nu tilbage på sporet mellem Vamdrup og Vojens efter sommerens spærring, hvor Banedanmark er i fuld gang med at anlægge et ekstra spor mellem de to byer. Sommerens sporspærring er særligt blevet brugt til at gøre de to stationer og dele af den 20 kilometer lange strækning klar til det ekstra spor, som vil blive lagt i 2015.
”Det har været en travl sommer med en lang række vidt forskellige arbejder. Ud over al det, der i forvejen var planlagt, har vi samtidig nået at gøre yderligere fire kilometer klar til at få lagt spor og etableret kørestrøm. Resten af året og i begyndelsen af 2015 gør vi så sporet helt klart, inden vi i foråret begynder selve arbejdet med at lægge spor,” siger Tom Serup Andersen, projektleder i Banedanmark.
På Vamdrup og Vojens Stationer er der blevet udskiftet og etableret nye sporskifter, og sikringsanlægget på Vamdrup Station er blevet ombygget, så det er klar til dobbeltsporet. Samtidig er det eksisterende spor og kørestrømsanlæg syd ud af Vamdrup flyttet mod vest, så der bliver plads til det nye spor. Ombygningen af sikringsanlægget gav en del udfordringer, hvilket gav spredte forsinkelser i togdriften i dagene efter, at spærringen blev ophævet.
På strækningen er der også blevet etableret to nye broer over henholdsvis Kestrupvej og Bastrup Bæk, sporet er flere steder blevet rykket til side, og mellem Ballegårdsvej til Bastrupdam Mose er det blevet sænket med to meter. Signalsystem og kørestrømsanlæg er gjort klar til det nye spor, og der er gennemført afvandingsarbejder på strækningen. Endeligt er der udført blødbundsudskiftninger ved bl.a. Vojens Mark, Jegerup Mose og Blå Å.
For at genere passagererne mindst muligt har Banedanmark samtidig benyttet sporspærringen på strækningen til at ombygge spor på stationerne i Padborg og Rødekro samt ved Vejbæk.
Trafikken mens der arbejdes
Sporet mellem Vamdrup og Vojens var lukket tre uger i sommerferien, hvor der erfaringsmæssigt kører færre passagerer på strækningen, og igen i dagene den 9.-11. august.
”Vi vil gerne sige tak til passagererne og naboerne til anlægsarbejdet for den tålmodighed, de har udvist under sommerens arbejde. Et så omfattende projekt støjer en del, og en del af det kan kun udføres ved, at vi lukker strækningen i en periode. Her lægger vi så mange arbejder som muligt ind i den enkelte sporspærring for at minimere generne for passagererne,” siger Tom Serup Andersen.
Frem til september 2015 vil der stadig være punktvise indskrænkninger i trafikken. Fra den 6. september om aftenen til den 8. september 2014 klokken 17.40 lukkes sporet igen, og der indsættes derfor togbusser til passagererne. Desuden fortsætter mandagsspærringerne mellem klokken 9.40 og 17.40 og natspærringerne mellem lørdage og søndage indtil september 2015.
Læs mere om den aktuelle togtrafik på www.rejseplanen.dk eller www.dsb.dk
Fakta om dobbeltsporsprojektet:
- Den 20 kilometer lange strækning mellem Vamdrup og Vojens får et ekstra spor og køreledningsanlæg, og strækningen opgraderes til 160 km/t.
- Der ombygges sikringsanlæg på de to stationer, broen ved Kestrupvej udvides, og banedæmningerne udvides flere steder. Samtidig ombygges der sporskifter på begge stationer.
- Det nye dobbeltspor forventes at forbedre rettidigheden på strækningen
- Udvidelse til dobbeltspor vil forbedre kapaciteten for godstransport mellem Skandinavien og resten af Europa og samtidig mindske flaskehalse for både gods- og passagertrafikken i Jylland.
- Arbejdet gik i gang i marts 2014, og det nye dobbeltspor står klar i 2015
- Budgettet for anlægsarbejdet er 552 mio. kr.